20 januari 2012

Kakor med två sorters ingefära

En av mina favoritkakor är ginger snaps. I den strålande The Great British book of baking (se tidigare inlägg) finns ett recept på "stem gingernuts" som jag raskt tolkade som motsvarigheten till krispiga kryddiga ginger snaps. Gillar du ingefära kommer du att gilla de här kakorna! De innehåller både malen ingefära och inlagd (i sockerlag). Jag använde en "boll" inlagd ingefära enligt receptet men kan tänka mig att använda två för att få ytterligare lite starkare ingefärssmak.


Kakor med två sorters ingefära(ca 24 st)

350 g vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk malen ingefära
1 tsk bikarbonat
200 g strösocker (eller blanda ljusa och mörka sorter socker)
115 g smör
85 g (knappt 3/4 dl) ljus sirap
1 mellanstort ägg
2 bitar inlagd ingefära (ca 35 g), finhackad

Smält smöret på svag värme tillsammans med sirapen. Låt svalna. Sätt ugnen på 175 grader. Sifta ner mjöl, malen ingefära, bakpulver, bikarbonat och strösocker i en skål. Rör ner smör- och sirapsblandningen och därefter ägget och finhackad ingefära. När du har blandat till en deg, forma till ca 24 stycken valnötsstora bollar och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar (lämna utrymme för kakorna att flyta ut). Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter eller tills kakorna har fått fin färg. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer: