19 januari 2012

Pitabröd

Pitabröd har jag aldrig bakat förut men kommer definitivt att baka igen! De här pitabröden kommer från min "brödbibel" Jorden runt på 80 degar av Annica Triberg. Med så få ingredienser och en bra maskin (eller mycket armkraft...) blir det riktigt goda pitabröd. Av mina totalt åtta bröd blev dock inte alla formade som pitabröd, dvs. nästan runda och ihåliga. Antagligen var jag lite för aggressiv mot degen i mitten när jag tryckte ut bröden på plåten. Jag var nämligen för lat för att leta fram kaveln, något som boken rekommenderar och som ju ger jämnare tryck på degen. Alltså - använd kavel!

Hälften av bröden lät jag vara naturella och hälften fick za'atarkrydda på sig - gott båda delarna!


Pitabröd
(8 st)

15 g jäst (dvs. drygt 1/4 paket)
2 1/2 dl vatten, 37 grader
Ca 400-450 dl vetemjöl special (jag använde manitoba cream)
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt

Smula sönder jästen i en bunke. Häll i vattnet och rör om. Häll därefter ner olivolja, salt och mjölet. Kör maskinen länge (ca 10 minuter). till en glansig och elastisk deg. Täck med bakduk och låt jäsa i 1 timme. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i åtta bitar. Rulla till runda bollar och kavla ut till rundlar, ca 10-12 cm i diameter. Lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa till dubbel storlek. Sätt ugnen på max, ca 250 grader. Grädda bröden i ca 5-6 minuter eller till de är "uppblåsta" och har fått lite lite färg. Låt svalna på galler. Skär upp brödet och fyll enligt egen smak.

Recept: Jorden runt på 80 degar, Annica Triberg

Inga kommentarer: