04 augusti 2008

Spicy köttbullar med kokos

Efter att ha blivit inspirerad av matkaravanen och därefter flertalet egna turer till Möllan slog jag på stort och köpte Lisa Förare Winbladhs bok Ditt nya skafferi - smaker från Matkaravanen. För den som är lite nyfiken på "konstiga" ingredienser rekommenderar jag boken varmt! Ungefär en tredjedel av sidorna består nämligen av en förklaring av ingredienser som nog inte är självklara för många. Förutom beskrivning av råvaran/produkten ges också förslag till smakkompisar och lämpliga rätter att laga.

En av rätterna i boken är de här thaiköttbullarna med kokos - kryddiga men riktigt goda! Samtidigt som jag stekte köttbullarna lade jag i lite lök i pannan som fick bli mjuk. Till detta hade vi ris och några olika asiatiska såser. Jag har gjort några mindre ändringar i receptet men i princip är det Lisas recept!

Saknas det för många ingredienser i skafferiet för en snabb middag? Testa gärna de här vietnamesiska dumplingsarna istället (eller också) som jag gjorde för ett tag sedan!

Thaiköttbullar med kokos
(4 port)

500 g blandfärs
1 dl kokosflingor
1/2 dl mjölk
1-2 msk chilipasta (ersätt ev. med lite mindre sambal oelek)
1 msk råsocker eller ljust muscovadosocker
1 msk fisksås
1 tsk salt
3/4 dl friterad lök (ja, det låter skumt men löken ger verkligen god smak!)
1 1/2 msk finriven ingefära
1 1/2 msk finhackad citrongräs (det glömde jag men det gick bra ändå...)
smör till stekning

Blanda alla ingredienser förutom färsen. Låt stå och svälla i minst en kvart. Blanda därefter ner färsen och arbeta samman till en smidig smet. Rulla små köttbullar, gärna med oljade händer så går det lättare. Stek köttbullarna i smör i en stekpanna på låg värme.

1 kommentar:

Sofhie sa...

Det där bara måste jag prova! Lät alldeles för spännande för att låta bli. :) Tack för tipset!!