03 augusti 2008

Saftig ananassalviakaka

Vid ett besök på en örtagård nyligen fick jag en ananassalviaplanta i namnsdagspresent av mannen. Några av bladen fick raskt hamna i en ananaskaka, en riktigt saftig och god sådan. För att ge kakan ytterligare lite smak gjorde jag också en enkel glasyr av florsocker, ananasjuice och ännu mer finhackad ananassalvia.

För variation kan jag tänka mig att kakan blir riktigt god med citronmeliss istället för ananassalvia. Ett annat alternativ är att ha i lite rivet limeskal i smeten tillsammans med ananassalvian, jag gillar kombinationen citrus/ananas.


Ananassalviakaka
(10-12 bitar)

100 g smör
1 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 burk krossad ananas
ev 1/2 dl ananasjuice
8-10 blad ananassalvia

Florsocker
Ananasjuice
2-3 blad ananassalvia

Smörj och bröa en sockerkaksform (rund eller krans). Låt den krossade ananasen rinna av men spara juicen. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen under omrörning. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör i smeten. Blanda i den krossade ananasen och finhackade ananassalviablad. Verkar smeten för torr, ha i lite ananasjuice. Klicka i smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30-40 minuter (känn med sticka). Ta ut kakan och låt svalna något. Gör en glasyr på florsocker, några droppar ananasjuice och finhackad ananassalvia. Droppa över kakan och låt svalna helt innan servering.

Inga kommentarer: