15 juli 2012

Yoghurtpannacotta med smultron

Sedan odlingslotten blev vår har jag ätit fler smultron än hittills i mitt liv tror jag... I min enfald trodde jag att smultron hade en ganska kort säsong men icke! De växer för fullt (även om mängden kanske har minskat något sedan juni) och det är lätt att plocka sig en näve eller två eller tre till efterrätten. Här använde jag smultronen som topping till en yoghurtpannacotta. Dessutom fick en slev smultronsylt följa med i efterrätten också. Gott och fräscht! Har du inga smultron är det ju bara att använda någon annan sylt och andra bär.

Jag använde Arlas turkiska mezeyoghurt som antagligen är rätt så mild eftersom pannacottan smakade mer gräddigt än jag förväntade mig. Använd din favorittjockyoghurt och anpassa syrligheten!


Yoghurtpannacotta med smultron(ca 3 port)
2 gelatinblad
1 dl vispgrädde
3 dl tjockyoghurt (ca 10 % fetthalt)
2-3 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker
Sylt (t ex smultron) och färska bär till topping

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Koka upp grädden och ta sedan av kastrullen från värmen. Blanda yoghurt, florsocker och vaniljsocker i en skål. Krama ur gelatinbladen och rör ner i den varma grädden. Rör ner gräddblandningen i yoghurten. Smaka av med florsocker. Fördela i fina glas och ställ i kylen några timmar till dess att pannacottan stelnat. Vid servering, klicka en sked god sylt ovanpå och dekorera med färska bär. 

2 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så gott med smultron i pannacottan! Ett av världens godaste bär.

♥ ♥ ♥ BAMBI - har bakat kakorna som smälter i munnen MELTAWAYS! ♥ ♥ ♥ sa...

Åh, va gott! Speciellt med smultron!!