16 juli 2012

Balkongodlad potatis

I våras kom jag på den briljanta idén att försöka odla potatis på balkongen. Jag skaffade raskt två hinkar och borrade några hål i dem för bevattningens skull. Därefter stoppade jag i förgroddade potatisar (såpotatis köpt på plantskola), fyllde med jord upp till ungefär halva hinken. Sedan var det bara att hoppas på det bästa! I takt med att plantorna började visa gröna skott fyllde jag på med jord, slutligen nästan upp till kanten. En extra zinkhink med färdiggrodd potatis fick så småningom hänga på. Tre hinkar med potatis alltså som jag har skött om de senaste månaderna.

Den stora frågan uppkom för ett tag sedan: hur vet jag när det är dags att skörda? Potatisen ger ganska rangliga stänglar som enligt många webbsidor ska blomma först innan det är skördedags. Tyvärr råkade mina hinkar ut för kraftiga vårvindar och bröts på mitten. Inga blommor alltså. Jag försökte pilla lite i jorden för några veckor sedan men hittade bara pyttepotatisar som var max 2 cm stora. Nu i helgen fick jag till slut nog och tog med hinkarna ut till odlingslotten. Mycket varierat resultat måste jag säga! Vissa potatisar var riktigt stora (ca 7-8 cm), vissa fortfarande pytte. Jag plockade försiktigt loss alla lagom stora potatisar och stoppade helt enkelt ner plantorna i hinkarna igen med lite jord. Kanske fortsätter minipotatisarna att växa?

Hur som helst, igår åt vi vår egenodlade potatis! Och... den smakar som potatis! Nästa år blir det nog inte egen potatisodling. Det finns alldeles för många andra grödor som ger mycket mer avkastning för mödan.

Inga kommentarer: