07 maj 2012

Klassisk chokladfondant

När jag behöver komma på någon efterrätt snabbt och inte har mer än basvaror i skafferiet och kylen, då gör jag en chokladfondant! Tillsammans med lite glass är det en fantastiskt god efterrätt som är så lätt att variera. Det enda som är lite klurigt är att inte överbaka fondanten! Den ska vara rinnig och krämig inuti!

I övrigt blir fondanten precis så god som den choklad som är i! Jag brukar använda olika chokladsorter för att variera smaken. Den här gången tog jag hälften 85 % (Lindt, som är lite mjukare i smaken), hälften 35 % mjölkchoklad av fin kvalitet. Jag bakade just den här fondanten i muffinsformar av silikon som gör det väldigt lätt att vända upp fondanten. Dock blir det extra viktigt att kolla gräddningstiden för det går snabbt!
Här skulle ju egentligen den krämiga chokladfyllningen synas... men icke! Ni får lita på mig att fondanten var precis lagom obakad! 
Chokladfondant
(2 port)

50 g mörk choklad (ca 70 % gillar jag: använd gärna smaksatt)
50 g smör, rumsvarmt
1 1/2 msk strösocker
1 stort ägg
1 1/2 msk vetemjöl
1 liten liten nypa salt
Glass till servering

Sätt ugnen på 200 grader. Smält chokladen över vattenbad. Vispa smör och socker fluffigt. Rör ner ägget. Rör försiktigt ner vetemjöl, salt och den smälta chokladen. Fördela i två formar (lite större muffinsformar är lagom). Grädda i mitten av ugnen i max 10 minuter, ibland kortare beroende på just din ugn! Håll koll helt enkelt. Fondanterna ska vara krämiga och lösa i mitten! Servera med glass!

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Mmm... så gott hälsar en chokladfantast!