14 januari 2012

Lördag i London (dag 3)

En tradition på våra resor är att äta åtminstone en frukost på Starbucks. Visst, det kan vara lite dyrt i förhållande till andra ställen men det är gott! Eftersom det nu råkade ligga ett Starbucks inom hoppavstånd från hotellet var det självklart med frukost här. Jag åt för övrigt en "breakfast pot" som är en variant av bircher, dvs. havregryn, yoghurt, bär och äpple - riktigt gott och mättande! Helt klart värt att testa hemma.

Breakfast at Starbucks
Nåväl, efter frukosten traskade vi över gatan och gjorde snabbturen av British museum. Det finns nämligen kartor nästan gratis som ger en översikt över höjdpunkterna, tar ungefär en timme. British museum är annars ett gigantiskt museum med otroligt mycket att se! Mest folk var det vid Rosettastenen

Ett tecken på den ovanligt varma årstiden var glassbilen som stod parkerad utanför muséet med en strid ström av kunder. Kul och lite ovanligt i januari...

Glassbil i januari...
Eftersom det var en härlig solig lördagsmorgon var nästa stopp självklart: Portobello road market! Hur mycket folk som helst på den här gatans kombination av antikaffärer, loppis och andra typer av marknadsförsäljare. Mysigt och dessutom roligt att se Notting hill-området.
Portobello road
Tillbaka till centrum och besök på Harrods efter lunch. Harrods rea var i full gång och det var knökat med folk. Matavdelningen var trevligt såklart med massor med kex, marmelader, teer och annat gott till salu. Stora höjdpunkten: Ladurées macaronshop med egentligen strikt fotoförbud. Mannen lyckades dock tjuvta en bild på de ljuvliga macaronerna. Några av dem fick följa med oss hem och avnjöts senare... lakrits, caramel, hallon, choklad/kaffe... mums!

Matavdelningen (eller juldelen av den) på Harrods
Macarons på Ladurée, Harrods
Med en fin Laduréepåse runt handleden vandrade vi vidare genom London och landade så småningom på hotellet igen. Ikväll var det nämligen dags för musikal och innan dess s k pre theatre-dinner! Vi valde den indiska restaurangen Mint leaf tvärs över gatan från Her Majesty's theatre där vi senare skulle se klassikern Phantom of the Opera.
Mint Leaf vid Haymarket
Middagen inleddes med en gigantisk drink (som inte lät så stor i menyn...)!

Gigantisk Strawberry mojito

En pre theatre-middag erbjuder endast ett begränsat antal rätter till ett synnerligen begränsat pris, därav tjusningen. Vi valde en lammgryta som var helt OK men som absolut inte var den bästa indiska maten vi ätit. Det känns som om det borde finnas bättre indiska restauranger i London helt enkelt men Mint leaf låg som sagt väldigt bra till för musikalen sedan. Efterrätten jag tog var riktigt god dock, en varm sagogrynspudding med saffran och kardemumma.

Sagogrynspudding med saffran och kardemumma
Phantom of the Opera är ju inte en musikalklassiker för inte! Vi satt på mellanbalkongen och såg rätt så bra, framför allt hörde vi utmärkt! Musiken var lika bra som alltid! Kul att ha sett musikalen i London. För att fortsätta på vårt muntra humör gick vi till M&M world vid Leicester Square på vägen hem - lika skoj och stort som i New York!