13 januari 2012

En solig fredag i London (dag 2)

Dag 2 i London var en fredag och vi vaknade till strålande solsken! En kort promenad från hotellet fanns ett antal frukostställen, alla redo för stressade Londonbor och så vi turister. Vi fortsatte sedan förmiddagen med ett besök på Towern och gick en guidad tur tillsammans med en av väktarna, eller the yeoman warders (s k beefeaters) som de egentligen heter. Kul att höra lite bakom muren-historier från honom. Ett hundratal människor bor faktiskt inom Towerns område, främst pensionerade militärer vad det verkade.
Towern från insidan av muren
Tower bridge tornar upp sig över floden
Till lunch träffade vi en av mina f d arbetskollegor som nu bor i London. Hon rekommenderade en lite trevligare pub, The water poet vid Spitalfields market. Vad åt vi där? Jo, såklart bangers and mash with onion gravy! Tre sorters korv med mos helt enkelt, och det var betydligt godare än det ser ut på bilden! En stor cider resp öl på detta så var vi redo för eftermiddagen! En sväng på härliga Brick lane blev det också!

Tre sorters korv på The Water poet
Sedan kunde jag inte hålla mig längre utan vi åkte raka vägen till Borough market, en fantastisk matmarknad som ligger söder om floden. Hur många bås som helst med främst ekologiska och närproducerade varor! Synd att vi inte hade kyl på hotellet... Vi njöt av mulled wine, smakprover på kakor och ostar och annat gott! Mycket trevligt att strosa runt en stund, och marknaden rekommenderas varmt för alla Londonbesökare!
Inköp av mulled wine pågår
Det var verkligen en otroligt vacker dag och vi njöt en stund till av utsikten vid floden! Sedan var det dags för besök på några varuhus, däribland härliga Liberty, samt småaffärerna runtomkring.
London i eftermiddagssolen
Till middag hade vi bokat in oss på The Garrison, en gastropub som ligger i området Bermondsey söder om floden. Min pappa är en fanatisk läsare av Time magazine och tipsade oss om området efter att Time hade haft ett reportage därifrån. The Garrison får högsta betyg för atmosfär - lite shabby chic blandat med franska inslag. Mysigt, trevligt och bra service, vilket är topp tillsammans med riktigt god mat! Eftersom det var en fredagkväll var det massor med folk på plats så bordsbokning är att rekommendera!
Utsidan på The Garrison, 99-101 Bermondsey street
Vi åt en kaninpaté (ja, nu känns det ju som om det var kanintema på resan) resp en sallad med rökt anka till förrätt. Goda båda två! Framför allt var den hemmagjorda chutneyn som var tillbehör till patén fantastiskt god, väl värd att försöka återskapa senare!

Förrätter på the Garrison
Till huvudrätt åt jag ett fasanbröst med prosciutto, black pudding mash och dragonsky. Maken åt en ugnsstekt sidfläsk (pork belly) med en gratäng på rotselleri och jordärtskocka samt timjansky. Vi var nöjda båda två! Dessutom blev vi väldigt mätta eftersom maten (speciellt makens) innehöll ganska mycket grädde!

Huvudrätter på the Garrison; pork belly och fasan
Det blev bara en efterrätt här också: mjuk pepparkaka med ingefärsglass. Glassen var verkligen supergod, lagom mycket ingefärssmak för att kontrastera mot den söta kakan!
Efterrätt på the Garrison: gingerbread med ingefärsglass
Även efter denna middag rullade vi hem mätta och glada! Middagen gick på strax under 90 pund utan serviceavgift, inklusive en "medeldyr" flaska rödvin.