22 januari 2012

Kokos- och bananmuffins

När vi ändå var i London passade jag på att köpa ett antal mattidningar som jag brukar köpa då och då här hemma: Jamie magazine och BBC Good Food magazine m.fl. Alla tidningarna var betydligt billigare där såklart! Jamie Olivers tidning tycker jag är riktigt trevlig med lite mer berättande kring recepten. Good Food gillar jag också och deras recept känns väldigt kvalitetssäkrade.

Hur som helst, i ett gammalt nummer av Jamie magazine hittade jag det här receptet på frukostmuffins för ett bra tag sedan. Muffinsarna innehåller kokos och banan och tar ungefär en minut att mixa ihop i matberedare. De är absolut att äta nygräddade men något avsvalnade. Dagen efter är de betydligt torrare!


Kokos- och bananmuffins 
(6 st)

50 g smält smör
2 dl vetemjöl
Knappt 2 tsk bakpulver
1 liten nypa salt
1 tsk kanel
50 g honung
1 krm vaniljpulver
1 stor banan i skivor
1 stort ägg
75 g yoghurt naturell
2 msk kokosflingor

Sätt ugnen på 190 grader. Blanda alla ingredienser förutom 6 bananskivor i en matberedare, precis så länge att smeten går ihop. Fördela i muffinsformar (som du med fördel ställer i en muffinsplåt av metall). Lägg en bananskiva ovanpå varje muffins. Strö gärna över lite extra kokos också. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter (känn med sticka). Låt svalna i ca 10 minuter.

Inga kommentarer: