30 november 2011

Pulled pork igen!

Jag har skrivit om pulled pork förut och kommer säkert att göra det igen för det är fantastiskt gott, mört, enkelt och dessutom perfekt restmat! Till den här omgången pulled pork använde jag inte färdig BBQ-sås utan blandade ihop olika kryddor med ketchup, chilipasta och lite annat smått och gott. Ursprungsreceptet hittade jag hos Kryddburken men anpassade efter vad jag hade hemma. Gör det du också - med pulled pork är det faktiskt rätt så svårt att göra fel!



Pulled pork med röd chilipasta

1 1/2 kg benfri fläskkarré eller annan del av gris, typ skinkstek
1/2 dl raps- och olivolja
1/2 dl ketchup (jag använde Muttis eftersom vinägersmaken passar bra här)
1 msk balsamvinäger eller rödvinsvinäger
2 msk råströsocker
1 msk röd chilipasta (finns olika styrkor i asiatiska butiker)
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk hel spiskummin
Nymalen svartpeppar
Flingsalt
Chili- och vitlökssås (sriracha) till servering

Sätt ugnen på 125 grader. Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg köttet i en ugnsfast gryta (med lock) och häll såsen över. Stek i nedre delen av ugnen i ca 6-7 timmar. Kolla till köttet och ös lite sås över då och då. Se till så att köttet inte bränns mot slutet. Dra isär köttbiten till trådar och blanda med såsen i grytan. Smaka av med salt och varför inte chilisås (jag använder en srirachasås som innehåller chili och vitlök). Njut i  till exempel tortillabröd med lite extra chilisås och andra tillbehör som du gillar!

Köttet är riktigt gott dagen efter... och nästa dag om det finns något kvar...

Inga kommentarer: