29 november 2011

Kaffevin med mörk choklad


Häromveckan fick jag möjlighet att testa ett annorlunda vin. Som namnet kanske antyder smakar det sydafrikanska vinet Diemersfontein coffee pinotage nämligen kaffe - mycket kaffe! Tydligen ska vinet finnas i Systembolagets ordinarie sortiment men jag har aldrig sett det (eller smakat för den delen).


Enligt informationen som följde med ska vinet funka tillsammans med kraftiga smaker typ vilt, vildfågel och anka. Vi struntade fullständigt i detta och drack istället tillsammans med mörk choklad. Snällt nog följde små chokladkaffebönor med i paketet och tillsammans var det riktigt gott! Att bara dricka vinet som det är var en speciell upplevelse och jag gillar nog det bättre tillsammans med just choklad.

För övrigt testade vi också tillsammans med ett urval av praliner från mörka Aladdinasken. Där funkade vinet också! Chokladasken var däremot en besvikelse! När man som jag gillar "riktig" mörk choklad (minst 70 %) smakar Aladdinaskens bitar inte så mycket alls. Dessutom var det många bitar med crèmefyllning av något slag... och jordgubbscrème är verkligen inte min favorit.

Nåväl, tillbaka till vinet! Annorlunda, spännande och gott till mörk choklad helt enkelt!

Inga kommentarer: