04 augusti 2011

Bananbröd med mandelmjöl

Har du köpt mandelmjöl men tröttnat på att göra macaroner? Gör ett bananbröd istället! Har du dessutom ett par-tre lite väl mogna (läs övermogna) bananer i fruktskålen så är det ju inget att tveka om.

Jag har gjort bananbröd flera gånger (sök i sökrutan till höger) men det här är det första brödet som innehåller mandelmjöl. Det märks, vissa här hemma tyckte att det smakade mycket mer mandel än banan men det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Den hackade mandeln ger lite extra textur till brödet, speciellt om man som jag inte orkade hacka mandlarna så fint...
Bananbröd med mandelmjöl
(1 limpa)

2 1/4 dl vetemjöl
1 3/4 dl mandelmjöl
3/4 dl socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 msk kanel
2 stora mosade bananer
75 g smör, rumstemperatur
2 msk mjölk (jag tog havremjölk men vanlig går naturligtvis bra)
2 ägg
1 dl hackad mandel
1 banan, i mindre bitar

Sätt ugnen på 190 grader. Blanda mjöl, mandelmjöl, socker, bakpulver, bikarbonat, salt och kanel. I en annan skål, rör ihop bananmos, smör, mjölk och ägg. Rör ner de torra ingredienserna i bananskålen. Rör till sist ner hackad mandel och banan i mindre bitar. Häll i en smord brödform och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter (känn med sticka).

Inga kommentarer: