14 juni 2011

Havrekakor med kokos och kanel

I tidsnöd är det skönt att ha några tillförlitliga kakrecept i bakhuvudet, så enkla att de i princip bara är att röra ihop. De här småkakorna som innehåller både kokos och havregryn finns i Saltå kvarns trevliga kokbok. Jag har gjort dem några gånger och brukar ibland variera med olika kryddor. Den här gången tog jag kanel och det funkade utmärkt! Jag har också minskat sockermängden i dem. Nu känns de matiga och nästan (nästan) lite nyttiga, måste vara havregrynen...

Havre-, kokos- och kanelkakor
(ca 25 st)

2 dl havregryn
1 1/2 dl råströsocker
2 dl vetemjöl
2 dl kokosflingor
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk flingsalt
100 g smör
4 msk vatten
1 msk honung eller sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Smält smör tillsammans med vatten och honung, häll över grynblandningen. Rör om till en tjock kladdig massa. Portionera ut på bakplåtspappersklädd plåt och tryck eventuellt till kakorna lite (de kommer att flyta ut något). Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter.

2 kommentarer:

Karolina sa...

Mina tre favoriter i en, havregryn, kokos och kanel, kan inte bli battre. Jag bytte ut halften av smoret mot solrosolja for att dra ner pa de fleromattade fettet plus att jag bytte ut vetemjolet mot fullkornsmjol, blev super.

Spralligast sa...

Härligt! Tack för tipsen!