15 juni 2011

Muffins med ananassalvia och krossad ananas

Jag fick en kruka ananassalvia av en kompis när jag fyllde år och började genast leta inspiration till roliga bakverk. Ananassalvian luktar mer ananas än den smakar. Jag har använt den hackad i havrekakor med kokos (se nedan) men också i de här muffinsarna (recept från Allt om Mat). Muffinsarna innehåller krossad ananas vilket gör dem väldigt saftiga. Om du inte har ananassalvia, testa citronmeliss eller rivet citronskal istället!

Ananasmuffins med ananassalvia
12 st

50 g smör
1 burk krossad ananas (440 g)
5-10 ananassalviablad, finhackade
2 ägg
2 dl strösocker (170 g)
3 dl vetemjöl (180 g)
2 tsk bakpulver
1 dl visp-, kaffe- eller matlagningsgrädde

Glasyr:
1,5 dl florsocker (90 g)
3 tsk ananasspad

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret och låt det svalna något. Låt ananasen rinna av i en sil. Spara lite spad till glasyren. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver, och häll ner i äggsmeten varvat med grädden. Rör ner smöret och det avrunna ananaskrosset. Fyll muffinsformar till 3/4 med smet (ställ dem gärna i en muffinsform av metall så flyter inte muffinsarna ut). Grädda ca 15 min i mitten av ugnen.

När muffinsarna har svalnat: Blanda florsocker och ananasspad till en lagom tjock glasyr och bred/spritsa den över muffinsarna.

1 kommentar:

Frostrosor sa...

Ananassalvia verkar riktigt spännande! Det har jag aldrig hört talas om tidigare!