08 februari 2011

Rester, rester, rester

Visst har det varit många reklamkampanjer om att inte slänga mat i onödan på sistone? Helt rätt tycker jag - och just nu tänker jag lite extra på det. Vi ska nämligen med största sannolikhet göra om köket snart, och då är det ju inte helt perfekt med en smällfull kyl/frys och likadeles proppfullt skafferi. Alltså kör jag just nu enligt devisen att så lite som möjligt köps hem (undantaget mejerivaror) och så mycket som möjligt av särskilt skafferiinnehållet används vid varje måltid. Det är först nu jag inser hur många portioner ett paket quinoa faktiskt räcker till... och hur ofantligt många kryddblandningar jag har på lager. Nåväl, rester blir det hur som helst. Här är några fina tips på restmat:

Coop: Gör det bästa med rester

Allt om Mat: Laga nytt med resterna

ICA-kuriren: Laga läckert med matrester

Och här kommer mitt eget tips: gör potatispuffar av överbliven kokt potatis eller potatismos! Pressa potatisen och blanda med smör och en äggula eller två (rester efter maräng kanske?). Blanda i några trevliga kryddor, till exempel finhackad basilika eller persilja, eller varför inte hackad spenat. Spritsa ut till "julgranar" och gratinera i ugnen i några minuter. Gott tillbehör till det mesta!

Inga kommentarer: