21 augusti 2010

Lavendelglass

I mitt alldeles för välfyllda skafferi har en liten påse lavendel retat mig ett tag. Eller inte retat kanske, men däremot har jag funderat på vad jag skulle göra med den. En kaka kanske? Hade funkat om inte mannen varit lite skeptisk mot lavendelsmaken och framförallt mot att tugga på lavendelblommorna. Men! Lycka när jag såg ett recept på lavender- och honungsglass hos Kalasgott (härlig blogg med många söta saker)!

Jag har i princip följt receptet men valde att sila av lavenderblommorna. Glassen smakar verkligen lavendel men inte överväldigande mycket. Honungen gör smaken rund och god. Och ja, till och med mannen åt glassen med glädje - till och med flera portioner! Nu ska jag bara fundera på vad jag ska göra med resten av lavendeln...


Lavendel- och honungsglass
(ca 4 port)

4 äggulor (gärna ekologiska)
1/2 dl strösocker
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1/2 dl flytande honung
1 msk torkad lavendel
1 krm vaniljpulver
1 mininypa flingsalt

Vispa äggulorna och sockret vitt och fluffigt. Blanda vispgrädde, mjölk, honung, lavendel, vaniljpulver och salt i en kastrull (gärna med vid botten) och koka upp. Ta av från värmen och låt svalna lite. Vispa ner gräddblandningen i äggulefluffet. Ta bara lite i taget i början så att det inte blir äggröra av allt! Häll tillbaka blandningen i kastrullen och sjud på svag värme under ständig omrörning. När smeten har tjocknat lite (jag brukar röra i ca 10-15 minuter), häll i en skål och låt svalna. Allra bäst blir glassen om smeten får vila i kylen över natten.

Sila smeten och kör i glassmaskin till härlig krämig konsistens. Strö eventuellt några lavendelblommor över vid servering. Njut!

Inga kommentarer: