24 augusti 2010

Knaprig müsli med kanel

En god och riktigt knaprig müsli tillsammans med len A-fil är min morgonlyx. Efter att ha köpt färdiga granolavarianter insåg jag för ett tag sedan hur lätt det är att göra min alldeles egen müsli. Min müsli blir kanske inte så "klumpig" men smakar hur gott som helst och är lätt att anpassa efter vad som finns i skafferiet. Alltså: nedanstående ingredienser är en skiss. Ibland tar jag hasselnötter, ibland mandlar, ibland inga nötter alls (men då saknar jag dem).


Knaprig müsli med massor av godsaker
(1 burk som räcker en vecka för två ungefär)

4 dl havregryn (jag brukar ta hälften fiberhavregryn, hälften vanliga)
1 dl hel sötmandel
3/4 dl solrosfrön
1 msk kanel (eller andra kryddor du gillar)
1/2 dl honung (eller agavesirap som jag brukar ta, lite mildare smak)
ev 1 msk vatten
1 dl russin (gärna gröna/ljusa)
3/4 dl krossade linfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregryn, sötmandel, solrosfrön, kanel och honung i en skål. Rör om ordentligt. Tillsätt ev någon matsked vatten om blandningen verkar alldeles torr. Häll i en långpanna (lägg gärna ett bakplåtspapper i botten) och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Var noga med att röra om ungefär var 7-8 minut så att blandningen inte bränns, speciellt mot slutet. Ta ut och låt svalna. Häll tillbaka i en skål och blanda i russin och linfrön. Förvara i en burk med tättslutande lock.

Inga kommentarer: