20 juni 2010

Chokladsnittar med myntasmak

Som säkert många andra följde jag det stora fina bröllopet igår från TV-soffan. Lite avundsjuk var jag allt på alla de som var i Stockholm, speciellt som det är min egentliga hemstad. Men men, jag såg säkert de lyckliga tu bättre på TV i alla fall! Jag firade lite lagom mycket med de här chokladsnitten med myntasmak. Receptet är från Örter och smaker från Österlen, en bok skriven av Eva Olsson som driver Österlenkryddor. Vi har varit där flera gånger, läs här till exempel!

Det speciella med de här kakorna är att de smakar lite mintchoklad, tack vare myntan. Egentligen ska det nog vara torkad pepparmynta men jag hade bara torkad grönmynta hemma och kakorna blev ändå mycket goda med lagom mintig smak. Lite roligare än vanliga chokladsnitt helt enkelt!

Chokladsnittar med myntasmak
(ca 60 st)

200 g smör
2 1/2 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker eller 1 krm vaniljpulver
1 ägg
2 msk torkad (peppar)mynta

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser till en deg (jag körde helt sonika allt i matberedaren - blir det för smuligt, krama ihop). Dela i fem degar och rulla ut varje del till en längd lika lång som en plåt. Lägg längderna på bakplåtspappersklädd plåt och tryck till dem. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Ta ut ur ugnen och skär i sneda bitar medan längderna fortfarande är varma.

1 kommentar:

missfranklin sa...

åh, älskar chokladsnitt och har en enorm kruka med mynta på altanen. blir till att prova detta direkt, fast med färsk mynta då, gissar att jag får tillsätta någon droppe pepparmint också :-)
så härliga recept du har :-)