13 maj 2010

Ännu mer ramslök: hummus

Jag varnade er faktiskt för ramslökens påverkan på min matlagning just nu. Här kommer ännu ett ramslöksrecept på en enkel hummus, dvs. en kikärtsröra. Vanligtvis brukar lite vitlök få följa med i röran. Jag har såklart använt ramslök istället vilket gör att smaken blir lite mildare. Hummus som pålägg på grovt bröd är hur gott som helst!

Ramslökshummus
(1 skål)

1 burk kikärter
1 knippe ramslök
Rivet skal av ca 1/2 lime (el citron)
Saft av ca 1/2 lime (el citron)
Olivolja
Flingsalt, svartpeppar

Mixa kikärter, ramslök, limeskal, limeskal och en skvätt olivolja. Smaka av med salt, peppar och ev. mer limesaft. Är röran för tjock - ha i lite mer olivolja. Färdigt!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

MÅSTE hitta ramslök!
Hälsar ramslöksfantasten fröken Dill

Anonym sa...

Ack! äntligen hittade jag vad jag letade efter. Ibland tar det så mycket arbete att hitta ens lilla användbar uppgift.