11 maj 2010

Ramslökspesto

En liten varning: nu blir det mycket ramslök framöver! Vi tillbringade helgen på Österlen och till min stora lycka hittade jag ett helt fält med ramslök. Eller fält och fält, det var en lagom skuggig backe nära havet i Kivik. Jag plockade en liten bärkasse men det räcker och blir över för ett antal måltider.

Vad är då ramslök (klicka på länken för en bild)?Jo, en lökväxt som växer här och där i södra Sverige. Den finns i en del butiker nu och kommer då ofta från Gotland. Annars får man leta reda på en dunge och plocka själv! Bryt av ett blad så känns vitlöksdoften direkt. Ramslöken är lite ömtålig när det gäller värme så bör inte fräsas/kokas för länge.

Hittills har det blivit ramslökspesto (se nedan), ramslökshummus, ramslöksrisotto - och så en ramslökspestopasta med sparris. För att inte överdosera på ramslök får jag nog ta ett recept i taget helt enkelt... Den här peston går att göra mer avancerad om man så önskar genom att rosta nötterna innan de hackas.

Ramslökspesto
(1 liten skål)

Ca 85 g nötter (mandlar, valnötter)
Ca 90 g olivolja
1 knippe ramslök (en rejäl bunt helt enkelt)
Flingsalt, svartpeppar
Ca 50 g parmesanost

Kör nötterna i en matberedare tills de är grovhackade. Tillsätt olivoljan och kör en liten stund till. Klipp i ramslöken och kör till en massa. Riv parmesanosten fint och rör i. Smaka av med flingsalt och svartpeppar. Vill du ha en lösare pesto, rör försiktigt i mer olivolja. Använd som vanlig pesto!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Vilken LYX!
Jag är smått galen i ramslök, men den är inte lätt att få tag i. Ett helt fält låter fantastiskt.
Tycker fröken Dill

Marlene sa...

Oj här har jag missat något!! Vad är ramslök?? Har jag aldrig hört talas om... Peston ser väldigt god ut!