08 februari 2010

Underbara piroger

Jag har faktiskt aldrig gjort piroger förut vad jag kan minnas. Däremot vet jag redan nu att jag kommer att göra dem igen! Med hjälp av en matberedare och en skvätt köttfärssås i kylen är det hur enkelt som helst att fixa till de här pirogerna. Tänk på att köttfärssåsen bör vara smakrik (inte nödvändigtvis stark) eftersom degen i sig inte smakar så mycket. Degen kommer förresten från ett Tasteline-recept på empanadas. Jag strödde lite chili flakes och vallmofrön ovanpå pirogerna för lite extra smak.

Till pirogerna: en guacamole och en ancho/tomatsalsa (koka upp passerade tomater med 1/2 ancho chili, en gnutta kanel, salt, en nypa socker; mixa!)

Köttfärspiroger
(ca 9 st)

Deg:
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 äggula
1 3/4 dl mjölk
3 msk rapsolja

Fyllning:
Köttfärssås enligt egen smak men inte för rinnig, t ex den här!

Topping:
1 äggvita
Svarta vallmofrön
Ev. chili flakes

Blanda alla ingredienser till degen, gärna i matberedare. Verkar den för kladdig, ha i lite mer mjöl. Slå in i plast och låt vila i kylen i ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Ta ut degen och dela i 9 delar (jag använder våg till detta för att få dem lika stora). Kavla ut varje bit på ett rejält mjölat bakbord till en rund cirkel (eller jaja, så runda du kan få dem). Lägg en klick köttfärsfyllning på den nedre halvan men lämna utrymme vid kanterna. Vik ihop pirogen och tryck ihop ordentligt så att fyllningen inte smiter ut. Lägg pirogerna på en bakplåtspappersklädd plåt. Vispa upp äggvitan och pensla pirogerna. Strö vallmofrön och ev. chili flakes över. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Håll koll - när de är gyllenbruna är de färdiga! Ät dem varma och njut!

3 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Hemmagjorda piroger är ju himla gott.

Anonym sa...

Tack så mycket för det fina inlägget!
Letade efter recept på piroger och hamnade tillslut på din sida.
Enkelt och verkar gott.
Fin blogg du har förresten.
Hälsningar från ännu en lundabo

Julia sa...

TACK! jag har nu gjort ca 50 piroger av ditt recept men ska ha dom som snittar så därför gjorde jag dom i miniformat. gjorde köttfärssåsen ganska kryddig också. verkligen tack för receptet! Mvh Julia