09 december 2009

Kontraster i matvardagen...

Igår levererades ett stort paket med ett antal produkter från Ridderheims e-nummerfria "nyårsbord" (se bilden ovan), en satsning som blir spännande att se hur väl den faller ut. Nog för att det är bra med e-nummerfria produkter men de måste ju smaka bra också! Dock bådar det gott: hittills har jag bara testat fjällpastramin (rullad i svartpeppar i Jokkmokk...) och den var riktigt god. Återkommer med återstående produkter.
Nåväl - till kontrasten: idag på lunchen på en liten thairestaurang här i Lund kom kocken till bordet och frågade hur lunchen smakade. Eftersom vi hade funderat en god stund på vad en smarrig gul curry-gryta egentligen innehöll frågade jag honom. Kocken svarade glatt och stolt: "gul currypasta och glutamat!" Ha - där fick jag i min e-nummersnoja. Glutamaten är ju den ultimata e-nummerprodukten!

3 kommentarer:

Ingela sa...

Fick för mig att klicka på nästa blogg idag och snubblade in hos dig... e-nummer mitt intresse vaknade och har rekommenderat din blogg i min :-) hoppas att det är ok.

Ingela från Åhus

Boel sa...

Asiatisk matlagning har ofta väldigt mycket natriumglutamat i sig. Det är ju en smakförhöjare... Vet inte om det är så bra kanske, men det får man kanske ta om man ska äta asiatiskt...

Spralligast sa...

Ingela - klart att det är OK, tack!

Boel - absolut, glutamat är ju hur vanligt förekommande som helst, går ju att köpa påsvis i asiatiskt inriktade affärer. Bara lite ovanligt att kocken glatt stoltserar med glutamaten som näst främsta ingrediens...