10 december 2009

Enkel rödkål med russin

Jag har aldrig varit någon rödkålsfantast. Den där inlagda burkvarianten tilltalar mig faktiskt inte alls. Men varför inte utmana sig själv och sina smaklökar lite såhär i juletid? Därför fick ett litet rödkålshuvud följa med hem från torghandlaren och den stektes långsamt, långsamt (ångades kanske snarare) till en faktiskt med mina mått mätt rätt så god rödkålsröra, gott till nedan nämnda pastrami! Tror att det är ett recept från Laga lätt från början.


Rödkål med russin
(4 port ungefär som tillbehör)

Ett litet rödkålshuvud (ca 300 g) (vilket är ungefär 1/4 normalstort kålhuvud)
2 schalottenlökar
1 msk olivolja till stekning
2 msk äppelcidervinäger (jag använde lingonäppelcidervinäger, väldigt smarrigt)
1/2 dl russin
1 tsk råströsocker
en gnutta mald kryddnejlika
salt, svartpeppar

Strimla rödkålen så tunt du kan, gärna med mandolin. Finhacka schalottenlöken. Hetta upp olja i en kastrull och fräs löken i ett par minuter. Tillsätt sedan rödkålen och låt den mjukna på mycket svag värme. Ha locket på och rör om då och då. När rödkålen är riktigt mjuk och god, häll över vinäger, russin, socker och kryddnejlika. Rör om och smaka sedan av med salt och peppar.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Vad härligt det ser ut! Passar bra till mitt julbord som måste vara vegan-vänligt!

Colette van Luik sa...

Hej! Vill bara säga att jag just lagat din morotssoppa med ingefära och röda linser och den var helt ljuvlig!!! Typ bästa morotssoppan någonsin, vilket även min man tyckte! Tusen tack! Kommer att följa din blogg med stort intresse!
//Colette i Stockholm