23 november 2009

Rödbetsfrallor med timjan och durumvete

Jag tröttnar aldrig på saftiga smakrika frallor, gärna med någon riven rotsak i. De här rödbetsfrallorna på durumvete är egentligen en variation på enkla morotsfrallor som jag bakar då och då. Den här gången tog jag som sagt rödbetor istället och kryddade med timjan för skojs skull. Goda blev de och arbetsinsatsen var kanske fem minuter totalt. Kitchen Aiden fick dock jobba hårt eftersom durumvetesdegen bör knådas lite längre, ca 10 minuter med maskin.

Rödbetsfrallor med durumvete och timjan
(16 st)

2 1/2 dl mjölk
2 dl vatten
50 g jäst
2 medelstora rödbetor, finrivna
1 1/2 tsk flingsalt
1/2-1 tsk timjan
2 msk rapsolja
300 g durumvete (ca 5 dl), finmalet
ca 350 g vetemjöl (ca 5-6 dl)

Värm mjölk och vatten till fingervärme (37 grader). Smula ner jästen i en bunke och häll mjölk- och vattenblandningen över. Rör om så att jästen löser sig. Blanda i de finrivna rödbetorna, saltet, timjan och rapsoljan. Rör i durumvetet och därefter vetemjölet, lite i taget (ev. behövs inte allt). Knåda degen ordentligt, ca 10 minuter i maskin. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter. Häll ut degen på bakbordet och knåda lite lätt. Dela degen i 16 delar och forma till runda frallor. Lägg frallorna på en bakplåtspappersklädd plåt, täck med bakduk och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 13 minuter.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det är rödbetstider! :) Såg att "MatNiklas" bakade en kladdkaka som innehöll rödbetor, måste testas likaså ditt bröd!
/Ia

Anonym sa...

Bröd är så tacksamt att baka! Jag svängde ihop några vörtlimpor häromdagen... Och nu undrar jag om jag inte ska prova mig på några rödbetsfrallor!

Anonym sa...

maste kolla:)