01 november 2009

Kryddig knaprig müsli

En knaprig müsliblandning - även kallad granola - är fantastiskt gott i frukostfilen. Visst, det går att köpa färdiga blandningar men det är hur enkelt som helst att göra sin egen! Dessutom är det ett bra tillfälle att tömma skafferiet: här finns stor frihet att ha i lite vad som helst i krydd-, nöt- och fröväg. Basen är havregryn (jag använder omväxlande fiberhavregryn och quinoaflingor) som blandas med ovan nämnda frön, nötter och kryddor. En skvätt rapsolja och något sött - in i ugnen och vips är müslin färdig. Se nedanstående recept som ett förslag på vad som kan ingå - ös på med de saker som du tycker om!

Tänk på att röra om ofta medan granolan gräddas, den bränns nämligen lätt. Ungefär var femte minut brukar jag ta ut långpannan och skaka om ordentligt. Passa noga de sista minuterna!

Kryddig granola
(1 stor burk)

Torra ingredienser:
6 dl havregryn (gärna fiber- eller quinoagryn)
1 dl grovhackade blandade nötter (t ex mandlar, hasselnötter, cashewnötter...)
1 dl solros- eller pumpafrön
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl sesamfrön eller kokosflingor

Kryddor:
1 msk kanel
samt andra kryddor i mindre mängd (ca 1 tsk)
- kanske ingefära, kardemumma eller varför inte lite kryddnejlika?

Flytande smaksättning:
1/2 dl lönnsirap + 1/2 dl vatten
eller
1 dl apelsinjuice + 1/2 dl råströsocker
eller
1/2 dl flytande honung + 1/2 dl vatten
samt
1/2 dl rapsolja

Övrigt:
Ev ca 2 dl russin eller annan torkad frukt

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser inkl. kryddor. Rör ner de ingredienserna. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna. Sprid ut smeten i pannan och grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Rör om ordentligt var femte minut och passa noga mot slutet så att müslin inte bränns vid. Ta ut långpannan och låt svalna. Rör eventuellt ner ca 2 dl russin. Förvara i burk med tätt lock.

6 kommentarer:

yoginimaria sa...

hej och tack för underbara recept och vackra bilder!
vet inte hur jag hittade hit. tror jag sökte på paneer en gång och hittade det hos dej :)
älskar granola. äter ofta renee voltaires. nu vill jag göra min egna efter ditt recept. bor i norge och har inte så mycket annat att välja på då det verkar omöjligt att finna granola här =)
men - lan man använda agavesirap istället för honung??

och sesamolja istället för raps?
kram maria

Spralligast sa...

Hej, och tack!

Agavesirap har jag aldrig använt, så spännande om du testar och meddelar.

Sesamolja skulle jag nog inte använda eftersom den har en mycket kraftigare smak än rapsolja. Så neutral olja som möjligt rekommenderar jag!

Lycka till.

yoginimaria sa...

Hej. Då är granolan fixad & klar!

Blev god men jag får inte granolan att bli sådär storsmulig som den är n¨
ar an köper i affären.Min granola är småsmulig som kaksmulor ;) använde agavesirap istället för honung och sesamolja. Sesamoljan är inte den rostade starka oljan utan kallpressad ekologisk och den smakar inte starkare än vanlig olja - tycker jag: Men skall prova med rapsolja när jag har det hemma.
Hade osaltaltade jordnötter för det var det enda jag hade hemma. Gott.
Skall prova att laga detta igen. Men kanske med äppeljuice och agave som sötningsmedel :)

Lotta sa...

Nu har jag sparkat på sambon så han har gjort granolan! Toppen tycker jag (och han också).

Spralligast sa...

Yoginmaria - hör av dig om du hittar någon riktigt god smakkombination!

Lotta - alltid bra när andras arbete smakar gott! :)

Karin sa...

nu fick jag inspiration! Detta ska jag testa i helgen som kommer