16 oktober 2009

Boeuf Bourguignon

Ett tydligt hösttecken är alla de grytor som produceras i de svenska hemmen. Jag långkokade en härlig boeuf bourguignon i veckan och märkte sedan att åtminstone tre andra bloggare gjort exakt detsamma! Dock skiljer sig recepten åt och det är väl så det ska vara med en sådan klassisk rätt som boeuf bourguignon. Egentligen är det bara två saker som är jobbiga med rätten: dels stavningen, dels att skala de små lökarna som ska vara i! Och OK då, det kanske är lite tålamodsprövande att vänta på att den smarriga grytan ska koka färdigt så att köttet blir så mört att det nästan faller sönder... Dessutom blir grytan ÄNNU godare om den får stå över natten!

Till grytan serverade jag smörstekta skogschampinjoner och ett lagom smörigt potatismos. Gott som tusan så välkommen hösten!

(Faktiskt blev grytan så god att jag glömde att fota den på middagen, det här är matlådan dagen efter... Lika god då!)

Boeuf bourguignon
(ca 4-5 port)

1 kg högrev
ca 5 dl champinjoner (gärna skogs-)
15 pärllökar
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 paket bacon (den i tärningar är alldeles utmärkt här!)
Ca 1/4 rotselleri
2 msk tomatpuré
1-2 msk blandade örtkryddor
1/2 dl vetemjöl
1 msk fond
flingsalt
6 dl rödvin
5 dl vatten

Ta fram en gryta, gärna av gjutjärn, och en stor stekpanna. Dela högreven i lagom stora munsbitar (rensa bort senor och annat otrevligt). Fixa till alla grön- och rotsaker: skär svamp och purjo i mindre bitar, skala smålökarna och finhacka vitlöksklyftorna. Skala rotsellerin och skär den i tärningar, ca 1 cm stora. Lägg så baconbitarna i pannan (dela dem om du inte använder färdiga tärningar) och hetta upp. Låt baconet fräsa i sitt eget fett en liten stund och ös därefter i ovan nämnda grön- och rotsaker. Låt fräsa ytterligare några minuter. Rör i tomatpuré, fond, örtkryddor och vetemjöl. Tillsätt därefter rödvin och vatten. Bryn köttbitarna i stekpannan i lite smör/olja, och salta dem lätt. Ta några bitar i taget och lägg efter hand över dem i grytan. Sedan är det dags att sätta på locket på grytan och gå och göra något annat. Sätt grytan på ganska låg värme och rör om då och då. Min gryta fick koka i nästan 3 timmar och då var köttet verkligen mört och fint! Smaka av med salt, peppar, kanske lite socker och örtkryddor. Servera med potatis i någon form och så gärna lite extra stekt svamp. Mums!

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Verkar vara en populär gryta så här års! Även jag...
http://frkdill.blogspot.com/2009/10/basta-langkoket-boeuf-bourgignone.html
Massa lördagshälsningar från fröken Dill

Spralligast sa...

Härligt med grytor - klart att du också ska länkas, se ovan.

Anna sa...

Åh toppen!! Har letat efter en "speciell" soppa med just kokosmjölk, röda linser och härliga kryddor, som jag läste om i en reklamtidning. Tyvärr missade jag att klippa ut receptet.... Denna låter lovande. dock inbillar jag mig att "min" soppa inte var slät/mixad...
Måste prova "din"!!! Tack & kram!'