21 juli 2009

Väldigt rosa rödbetsfrallor

Ett par överblivna kokta rödbetor förpassades raskt ner i en bröddeg häromkvällen. Förutom att frallorna blev mycket saftiga blev de också väldigt rosa! Kanske lite kul som omväxling? Rödbetorna ger i princip ingen smak men, som sagt, mycket färg.

Testa gärna att ha i hackade färska örter i brödet. Jag använde en rapsolja som är smaksatt med timjan (från Gunnarshögs gård på Österlen) som är väldigt god naturell. Tyvärr försvann timjansmaken helt i baket!

Psst. För mindre färgstarka frallor funkar det bra med rivna morötter!

Kan en naturligt färgad deg bli mer rosa än så här?


Lika rosa frallor i väntan på gräddning

Nästan lika rosa frallor efter gräddning!

Rödbetsfrallor
(ca 16 st)

2 mellanstora rödbetor, kokade
25 g jäst (1/2 paket)
1 1/2 msk honung
5 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
1 1/2 tsk salt
1/2 dl linfrön
3 dl fullkornsdinkel
ca 8-10 dl rågsikt

Riv rödbetorna fint. Rör ut jästen med honungen och vattnet. Tillsätt salt, rödbetor, rapsolja, linfrön och fullkornsdinkel. Blanda ner rågsikten lite i taget tills degen är "lagom" kladdig (inte alltför mjölstinn). Knåda i maskin eller för hand några minuter. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. Häll ut degen på mjölat bakbord och knåda lite lätt. Forma en stor rulle och dela i 16 delar. Rulla till söta rosa frallor och jäs på bakplåtspappersklädd plåt i 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.

3 kommentarer:

Frostrosor sa...

Häftig färg! Hur blir färgen efter gräddning? Jag har för mig att den bleknar lite när brödet gräddats klart! Har du någon bild på det!

Spralligast sa...

De bleknade kanske lite men inte alls mycket! Klarrosa frallor helt enkelt. Ska se om jag hittar några i frysen att ta en bild på, lyckades glömma det innan! :)

Cutecakes-Paulina sa...

Vilka roliga bröd, såna skulle min barn gilla! Kul & säkert gott också!