06 juni 2009

Supersmarrig vaniljvisp

Till sommarens alla pajer är ju tillbehören minst lika viktiga. Visst, vaniljglass eller vispgrädde funkar... men ibland är faktiskt vaniljvisp det jag längtar efter. Nu har jag dessutom hittat receptet som gör att jag inte behöver köpa tillsatsspäckade kylda vaniljvispar - jag gör min egen istället. Den här vaniljvispen, från Smulpajer av Elisabeth Johansson, vispas helt enkelt ihop och smakar helt gudomligt! Passar utmärkt till lite syrliga rabarberpajer...


Vaniljvisp
(ca 4 port)

2 äggulor
2 msk florsocker
1/2 tsk vaniljsocker (eller en nypa vaniljpulver)
3 dl grädde

Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker pösigt. Vispa grädden lätt och vänd sedan ner den i blandningen.

OBS! Alternativt tillvägagångssätt om du har t ex en Kitchen Aid som är lite kinkig med att vispa små mängder: vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker med ca 1/2 dl av grädden. Rör sedan i resten av grädden och vispa vidare till önskad konsistens.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Vad perfekt! Jag som planerar en Jordgubbs- och rabarberpaj till i morgon. Nu har jag tillbehöret också!

Lisa sa...

hemmagjord vaniljsås är ljuvligt. när jag gör vaniljsås brukar jag använda vaniljstång och långsamt vispa såsen tjock på plattan under svag värme. sen får den ligga i kylskåpet och gotta till sig flera timmar. lika gott (eller egentligen ännu godare) tycker jag nog det är med lättvispad grädde.

bakmammorna sa...

oj vaniljvisp har jag aldrig prövat att göra- det måste jag testa! bra tips!