30 mars 2009

Mannagrynspudding med russin och kardemumma

För att fortsätta på mitt Under valnötsträdet-tema gjorde jag en mannagrynspudding som lika gärna kan göras med rundkornigt ris. Fördelen med mannagryn är ju att de går mycket snabbt att koka, till skillnad från riset som tar säkert tio gånger så lång tid. Konsistensen blir ju dock inte detsamma.

Ett tips är att värma kardemummakapslarna med mjölken och sedan låta allt stå och dra ett tag, ca 10 minuter. Som receptet är skrivet i boken följer kardemumman med i den färdiga efterrätten och eftersom gröna russin också ingår är det faktiskt svårt att se skillnad på vad som är vad. Kardemummakapslar är nämligen inte de allra godaste att tugga på! Jag skriver receptet nedan som jag skulle ha gjort helt enkelt.



Mannagrynspudding med russin och kardemumma
(4 små portionsformar)

5 dl mjölk (mellanmjölk går bra)
10 gröna kardemummakapslar
3/4 dl mannagryn
1/2 dl råströsocker
2 msk ljusa russin
1/2 msk rosenvatten (går att utesluta men testa, det blir gott!)
1/2 dl hackad mandel eller pistagenötter
ev. lite grovhackad kardemumma

Koka upp mjölken med kardemummakapslar. Låt stå och dra i ca 10 minuter. Sila bort kardemumman. Koka upp mjölken igen, häll i mannagrynen och sjud under omrörning ca 3-4 minuter. Rör i sockret och rör tills det har löst sig. Lägg i russinen och låt koka på svag värme ett par minuter till. Dra kastrullen åt sidan och rör i rosenvattnet. Häll upp i fyra portionsformar och ställ i kylen. Servera kylskåpskalla med hackade nötter ovanpå, gärna lite krossad kardemumma också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta recept kommer jag absolut att testa!