29 mars 2009

Kryddigt saffransris med kardemumma och kyckling

En märkbar effekt från resan till Indien i julas är det enorma antalet kardemummakapslar jag har att göra av med! Inte alls något tråkigt jobb eftersom kardemumma är en av mina favoritsmaksättningar. Den här risrätten ingår i kapitlet Kardemumma i Under valnötsträdet och passar således alldeles utmärkt. Dessutom är den relativt snabb (lite blötläggningstid och koktid bara) och kräver inte så stor arbetsinsats. Smakmässigt blev min variant något osalt men det går ju att justera i efterhand. Mannen tyckte att det var en julig maträtt, vilket inte är så konstigt med tanke på att saffran, kanel, kryddnejlikor och kardemumma ingår. Jag lyckades tyvärr totalt missa att ha i spiskumminfrön vilket kanske kunde ha minskat juligheten något. Nåja, helt OK rätt som är precis vad den heter. Lite torr kanske men det fixade jag genom att servera en klick matlagningsyoghurt till.


Kryddigt saffransris med kardemumma och kyckling
(4 port)

5 dl basmatiris
50 g skalad mandel (jag använde en påse mandelspån)
2 liter vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 paket saffran + 2 dl kokande vatten
Ca 450 g kycklingfilé eller kycklinglårfilé
Smör/olja till stekning
1 stor gul lök
10 hela gröna kardemummakapslar
1 liten kanelstång
1 lagerblad
1/2 tsk spiskumminfrön (det glömde jag, gick bra ändå)
4 hela kryddnejlikor
Ca 1 tsk salt
1/2-1 dl russin (helst ljusa, jag använde gröna)

Skölj basmatiriset i en sil i kallt vatten. Lägg i blöt i kallt vatten i ca 1 timme. Om du vill, rosta mandlarna i en torr stekpanna i några minuter. Skölj igenom basmatiriset en gång till. Koka upp 2 liter vatten, 1 tsk salt och 1 msk olivolja i en stor gryta. Lägg i basmatiriset och koka upp igen. Lägg på locket, dra grytan åt sidan och låt stå i 5 minuter. Häll sedan av det vatten som riset inte tagit upp. Blanda saffran med 2 dl kokande vatten. Dela kycklingfiléerna i ca 3 långsmala bitar vardera alternativt rensa kycklinglårfiléerna. Bryn kycklingen i smör/olja i en stekpanna till fin färg på varje sida. Lägg efterhand kycklingbitarna i risgrytan. Hacka löken grovt och blanda ner i risgrytan tillsammans med mandel och kryddorna. Blanda i salt och russin. Ringla till sist över saffransvattnet men rör inte om. Riset får då fin "randig" färg. Koka upp risgrytan, lägg på locket och sjud på mycket svag värme i ca 35 minuter. Kolla så att kycklingen är färdig och servera med en klick matlagningsyoghurt och gärna en sallad.

Inga kommentarer: