03 februari 2009

Lammskav med champinjoner

En måltid som ofta fanns på middagsbordet när jag växte upp var renskav med champinjoner, crème fraiche och ris. Jag tror inte att jag har ätit och/eller köpt någon typ av "skav" sedan jag flyttade hemifrån (vilket var för ganska länge sedan) men häromdagen såg jag ett paket lammskav i frysdisken. Det fanns såklart ren- och viltskav också men där trädde snåla lilla Helena in, det skilde ju faktiskt flera kronor...

Lammskaven innehåller lammkött, salt och vatten - inga konstigheter alltså. Den frysta klumpen går hur lätt som helst att laga till från fryst tillstånd: bara att lägga i en panna med lite smör eller olja. I takt med att köttet tinar i pannan är det bara att skrapa av ett köttlager med en stekspade eller dylikt. Riset kokas lämpligen under tiden och kanske lite broccoli också eftersom rätten väl inte är den mest färgstarka.


Lammskav med champinjoner och crème fraiche
(2-3 port)

1 paket fryst lammskav (eller ren- eller viltskav)
olja/smör till stekning
10 champinjoner
2 tsk örtkryddor
2 dl lätt crème fraiche
Soja
Salt, peppar

Ris
Kokt grönsak, t ex broccoli

Hetta upp smöret i en stekpanna. Lägg i lammskavsbiten och stek i pannan. Vänd efter en liten stund och skrapa av det kött som tinat. Häll av ev. vatten som bildats i pannan. Skiva champinjonerna tunt. När allt kött har tinat och ligger och puttrar i pannan, lägg i champinjonerna, örtkryddor, ett stänk soja och peppar. Låt fräsa någon minut eller två. Rör i crème fraichen och låt koka några minuter medan riset kokar färdigt. Smaka av med salt och peppar.

1 kommentar:

Sofhie sa...

Har också växt upp med renskav, och det är fortfarande en favvis hos mig - trots priset! ;) Däremot har jag aldrig provat lammskav, så nu fick jag nåt nytt att fundera på. Tack! :)