08 februari 2009

Frallor med gojibär och aprikoser

För ett tag sedan köpte jag en påse gojibär utan att veta så mycket om bären i sig eller vad de kunde användas till. Sedan dess har jag läst på lite och nu vet jag att de små oranga bären är samma sak som bocktörne och innehåller många nyttigheter. Vissa verkar gilla att äta dem som de är men jag är faktiskt inte så förtjust i deras naturella smak. Däremot funkar de bra att baka med! Jag testade att göra vanliga ljusa frallor med dels gojibär, dels torkade aprikoser. Gojibären är en gnutta syrliga och passar bra ihop med aprikosernas sötma.

Testa gärna med ett grövre mjöl. I ursprungsreceptet från Allt om Mat ingår hackade hasselnötter men sådana hade jag inte hemma, däremot tror jag att det skulle bli riktigt gott. Dessutom går det bra att baka de här bröden för att sedan frysa in dem. Ta fram lagom till frukosten och grädda!

Frallor med gojibär och aprikoser
(ca 12 st)

50 g torkade aprikoser, hackade
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
3 msk rapsolja
1/2 dl gojibär
3/4 tsk salt
Ca 8 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl) + mjöl till utbakningen

Smula jästen i en bunke. Häll på det ljumma vattnet och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt 2 msk olja, aprikoser, gojibär, salt och nästan allt mjöl. Arbeta degen väl, låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta väl. Dela degen i 12 delar och forma till bullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter tills frallorna har fått fin färg och känns lätta.

4 kommentarer:

Sofhie sa...

Låter som ett spännande bröd. :) Måste fråga vart du hittar gojibären, samt om du gräddar dem innan du fryser dem så att du sen bara värmer på dem? Tack!

Spralligast sa...

Både gott och spännande! Hittade gojibären i vanliga matbutiken (Risenta kanske?). Bröden ska enligt Allt om Mat frysas ogräddade (men jästa) för att sedan stoppas direkt i ugnen.

Anonym sa...

Ser väldigt gott ut! Ska bli intressant att testa. Men förstörs inte mycket av nyttigheterna i gojibären genom att de gräddas och därmed hettas upp?

Spralligast sa...

Det verkar vara lite delade meningar kring det här med gojibär och upphettning. För min del räcker det dock med att de blev goda i brödet - godare än att äta dem naturella tycker jag! :)