19 november 2008

Örtig allt-i-ett-gryta med korv

Sisådär en gång i halvåret får jag för mig att göra en skåprensning. Oftast kommer det sig av att mannen försöker ställa in något i skafferiet och/eller kylskåpet och finner det fullständigt omöjligt... Ja, jag gillar att strosa i mataffärer. Ja, jag har en tendens att hamstra "roliga" ingredienser som såsflaskor och burkar med spännande innehåll. Kan det till och med vara ett beroende? Nåja, i år är det dessutom extra aktuellt med en skåprensning eftersom vi ska åka iväg över julhelgerna (och några veckor till).

För att mjukstarta min svåra färd genom skafferi och kyl lite fuskar jag med en enkel och snabb allt-i-ett-gryta med bas av falukorv och potatis. Lite extra grön-/rotsaker är alltid trevligt och här funkar det bra med alla frysta varianter man kan ha hemma. Jag tog främst frysta gröna ärter för att komplettera morötterna. Riktigt gott blev det! En klick senapscrème fraiche gör det hela ännu godare.


Allt-i-ett-gryta med falukorv och senapscrème fraiche
(3-4 port)

5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk tomatpuré (ketchup funkar också)
2 lagerblad
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk mild chilipeppar
ev en nypa chiliflakes
2 tsk torkad örtkrydda
3 stora potatisar
1 stor morot
1-2 dl frysta grönsaker (t ex ärtor)
salt, peppar
300 g falukorv

2 dl (lätt) crème fraiche
1 tsk smakrik senap
Chiliflakes
1 tsk torkad örtkrydda

Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärning, tomatpuré/ketchup, lagerblad och kryddor. Skala potatisen och dela den i mindre bitar, dock inte fintärnade! Skala moroten och skiva i ca 1/2 cm tunna skivor. Koka under lock på svag värme i ca 10 minuter. Dela korven i mindre bitar och lägg i grytan tillsammans med de frysta grönsakerna. Låt koka ca 5 minuter. Smaka av me salt och peppar. Blanda crème fraichen med senap och kryddor. Servera genast tillsammans!

Inga kommentarer: