15 oktober 2008

Svampsoppa med timjan och sherry

Varje gång jag gör svampsoppa undrar jag varför jag inte gör det oftare! Det är ju så lätt att koka ihop en soppa och en skvätt sherry gör det hela fylligare och ger lite sötma. Här använde jag dels torkad svamp i form av en blandning från Italien, dels färska champinjoner. Timjan är en god kryddning, speciellt om du använder färsk. Som krutonger använde jag en uppstekt äppelfocaccia som bestod av en helt vanlig focacciadeg med finrivet äpple i.


Svampsoppa med timjan och sherry
(3 port)

1 dl torkad svamp
1/2 stor gul lök (eller 1 mellanstor)
Olivolja till stekning
12 mellanstora skogschampinjoner
1 grönsaks- eller kycklingbuljongtärning
3-4 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde
Några kvistar timjan
1 skvätt sherry
Ev maizena till redning

Blötlägg den torkade svampen i ca 30 minuter. Häll bort blötläggningsvattnet, skölj av svampen i kallt vatten och låt rinna av i durkslag. Hacka lök och champinjoner. Hetta upp olja i en kastrull och fräs löken i någon minut. Tillsätt därefter buljongtärningen, den blötlagda svampen och champinjonerna. Häll på vatten (gärna kokande) och matlagningsgrädde. Lägg i timjankvistarna. Låt koka ca 10 minuter. Smaka av med salt, peppar och en skvätt sherry. Vill du ha en tjockare soppa, blanda ut ca 1/2 tsk maizena i lite kallt vatten och rör därefter ner i soppan. Låt koka ytterligare någon minut. Servera med krutonger.

Inga kommentarer: