30 augusti 2008

Saftig äppelkaka med calvados

Jag såg det här receptet hos Allt om Mat och blev helt enkelt tvungen att baka kakan samma kväll. Snälla mannen köpte nämligen en stor och fin flaska calvados till mig på en utlandsresa och fram till idag hade jag ännu inte funnit någon användning för den. En tanke for genom huvudet att det kanske var synd att använda en sådan kvalitetsdryck till bakning men efter att ha smakat kakan var den tanken helt borta! För även om kakan inte ser så skojig ut på bilden nedan så är det en väldigt saftig och smakrik äppelkaka. Calvadosen förstärker äpplenas smak och ger extra egen smak men finns det ingen calvados hemma så ta lite pressad citron istället (dock max en matsked!).

Jag gillar äpplen så jag har anpassat receptet lite med mer äpple och mindre smet men det blir ändå en fullstor kaka, lagom till en kransform. Använd gärna fasta äpplen så håller tärningarna formen när de steks.


Äppelkaka med calvados

3 äpplen (helst smakrika svenska såklart!)
2 msk smör
2 msk strösocker
3 msk calvados
2 st ägg
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
90 g smör, smält

Sätt ugnen på 200°. Smörj och bröa en sockerkaksform, gärna en kransform, som rymmer ca 1 1/2 liter. Skala, kärna ur och tärna äpplena. Stek äppelbitarna i smör i en stekpanna på svag värme så att de mjuknar. Häll på socker och calvados. Låt det fräsa någon minut till och ta det från plattan. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner äpplena med calvadossåsen, mjölblandningen och det smälta smöret i smeten. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Känn med sticka. Låt kakan svalna innan servering.

Inga kommentarer: