22 augusti 2008

Original eller light?

I vårt hem är vi storkonsumenter av turkisk eller grekisk yoghurt i 1-litershink från Lindahls mejeri (där även bilden kommer ifrån). Yoghurten är precis lagom krämig för att funka som bas i såser, glass och lite allt möjligt. Dessutom god att äta naturell med lite flytande honung och nötter ovanpå. Notera dock att detta gäller den yoghurt som har 10 % fetthalt.

Vid ett mataffärsbesök när mejerihyllorna gapade tomma fanns det nästan inga hinkar kvar - förutom ett flertal med turkisk yoghurt med 3,5 % fetthalt. Det går väl lika bra tänkte jag och köpte hem hinken. Men fy och åter fy, både konsistens och smak är som urvattnad originalyoghurt - det som brukar bli en krämig tzatziki blev en vattnig sås...

Även om lightvarianter ibland är lyckade är detta ett exempel på en produkt som nog borde ha stannat i någons fettfixerade hjärna. Jag blandar hellre ut min yoghurt till lagom konsistens än bär hem vattnet från affären.

2 kommentarer:

S o F sa...

Fett är inte farligt!! Tvärtom - det är kolhydraterna som ställer till det.

Enligt mig som äter enligt LCHF, som Dr Annika Dahlqvist propagerar för.

Tycker allt smakar så enorm gott nu när jag äter fullfeta produkter istället för light-produkterna.

Varma hälsningar och Trevlig Helg!

fruktsallad sa...

Jag gillade inte heller den light-varianten. Tänkte att det inte skulle vara så stor skillnad, men ack så fel jag hade! Vi är också storkonsumenter i vår familj. Mums!