18 augusti 2008

Lite ris, lite gris... och mycket teriyakisås

Jag måste ha någon mental blockering när det gäller ris: jag gör alltid för mycket! Förstår inte hur jag gång på gång kan tillaga sådana mängder ris utan att någon gång tänka efter och kanske minska mängden lite... I och för sig finns det en stor fördel med risöverflödet: jag kan göra smarrigt stekt ris till middag dagen efter!

Jag brukar variera vad som hamnar i rispannan efter vad som finns i kylen. Just den här gången blev det blandfärs, blomkål, salladslök, gul lök och röd paprika. Annat som är gott att blanda i är squash, strimlad vitkål, majs, haricots verts... egentligen i princip alla grönsaker! Som smaksättning tog jag teriyakisås, riven ingefära, sesamolja och lite chiliflingor.


Stekt ris med blandfärs, blomkål och teriyakisås
(3 port)

3 port överblivet kokt ris
250 g blandfärs
1 röd paprika
1/2 blomkålshuvud
1 gul lök
1 knippe salladslök (ca 5-6 st)
2 msk riven ingefära
1 msk sesamolja
1 dl teriyakisås eller efter smak
Smör/olja till stekning
Chiliflingor eller chili explosion

Dela blomkålen i små buketter. Skär den gula löken i strimlor. Fräs i lite smör/olja i en stor stekpanna med höga kanter tills blomkålen är ätbart mjuk enligt egen smak. Ta upp och häll sesamolja i pannan. Lägg i riven ingefära och chiliflingor. Fräs någon minut och tillsätt därefter färsen. Bryn tills färsen är färdig. Strimla paprikan och dela salladslöken i mindre bitar. Häll ner riset i färspannan och rör om. Lägg därefter i paprika och salladslök. Lägg i blomkål och lök och häll hälften av teriyakisåsen över. Låt puttra några minuter. Smaka av med salt och ev. mer chili och teriyakisås. Servera genast med teriyakisås vid sidan av.

Inga kommentarer: