02 juni 2008

Perfekta picknickpajen

Pajer kommer, pajer går men min favorit är fortfarande en klassisk ost- och skinkpaj. Smaken kan ju lätt varieras beroende på vilken ostsort som används. Till pajen nedan använde jag cheddar men västerbottensost eller vällagrad prästost är också favoriter. Egentligen går vilken ost som helst bra, bara den smakar mycket! För att få lite extra smak blandade jag i några matskedar keso chili i äggstanningen. Pajen är god ljummen men nästan ännu godare kall när den har fått stå till sig lite.

Ost- och skinkpaj
(4 port)

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g smör
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
180 g rökt skinka (typ ett paket strimlad)
150 g riven ost, smakrik
4 ägg
3 dl mjölk
1/2 dl keso chili
salt, peppar

Kör smör och mjöl i matberedare till en grynig massa. Häll i vattnet och kör till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, och nagga degen. Låt stå kallt i kylskåp ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 minuter. Fixa under tiden äggstanningen genom att vispa ihop ägg, mjölk, chili och kryddor. Ta ut pajdegen och sänk värmen till 200 grader. Lägg strimlad/hackad skinka i botten på pajskalet och därefter den rivna osten över. Häll äggstanningen ovanpå. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter eller tills äggstanningen har stannat.

Inga kommentarer: