12 april 2008

Enkel tarte tatin med päron

En "riktig" tarte tatin är helt enkelt en äppelpaj där äpplena karamelliseras med socker och smör för att sedan täckas av smördeg. Vänd upp och ner vid servering och voilà! En pajklassiker, helt enkelt. Min s k tarte tatin är betydligt förenklad - jag använder färdiginlagda päron som snabbsteks med smör, socker och kryddor (här kanel), läggs i en liten form och därefter trycker jag till en smördegsplatta ovanpå. För att balansera sötman i pajen är det gott med crème fraiche till men vaniljglass funkar ju också. Testa gärna att använda andra kryddor!

Tarte tatin med päron och kanel
(2 port)

1 liten burk inlagda päron
smör
kanel
socker
2 smördegsplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Skär päronen i ca 1 cm tjocka skivor och stek i lite smör i en stekpanna. Tillsätt socker och kryddor (t ex malen kanel) och stek tills sockret har börjat karamelliseras. Strö lite strösocker i botten på två små ugnsfasta formar och lägg päronblandningen ovanpå. Tryck fast en smördegsplatta ovanpå varje form, var noga med att fyllningen täcks. Skär bort ev. överflödig smördeg. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter tills smördegen har fått fin färg. Ta ut, låt stå några minuter och vänd därefter upp på serveringstallrik. Lyft försiktigt bort formen. Servera med en klick crème fraiche.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Har gjort den här några gånger nu och den är så god att den är farlig. Man bara äter och äter och äter. :) Fast jag tar inte crème fraiche till. Jag tar en klick vaniljglass.

Spralligast sa...

Kul! Ja, en klick god vaniljglass är aldrig fel! :)