30 mars 2008

Chokladkaka med pinjenötter

Det här är Leila Lindholms variant på kladdkaka med tillägg som pinjenötter och mandelmassa... mums! Receptet kommer från boken Leilas guldkant på vardagen, som faktiskt är en av mina favoritkokböcker just nu!

Jag har serverat den på två sätt, båda gångerna med vaniljglass: dels enligt Leilas tips med torkad rosmarin strödd ovanpå, dels med en varm chokladsås. Vilket var godast? Svårt att säga så testa båda! (Gör gärna som Leila säger och blanda finhackad färsk rosmarin med mjukrörd vaniljglass - jag hade helt enkelt ingen färsk rosmarin hemma)

Jag gjorde kakan utifrån de ingredienser vi hade hemma, vilket märkligt nog innebar inte en gnutta vetemjöl och nästan inget strösocker. Lite improvisation är alltid kul och kakan blev som sagt riktigt god! Jag gillar faktiskt fylligheten som lite mörkare sockersorter ger till skillnad från strösocker. Leilas originalingredienser anges dock också i receptet nedan.


Chokladkaka med pinjenötter

2 ägg
3 dl socker (Lejla använder bara strösocker, jag tog 1/3 av vardera strösocker, ljust muscovadosocker och råströsocker)
100 g smör
2 dl mjöl (jag tog vanligt dinkelmjöl, Lejla använder vetemjöl)
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 nypa salt
1 dl pinjenötter
100 g mandelmassa

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker luftigt. Rör i smält smör. Blanda vetemjöl, vaniljsocker, kakao och salt och blanda ner allt i smeten. Rosta pinjenötterna gyllene i en torr het stekpanna och rör därefter ner dem i smeten. Riv mandelmassan och blanda i smeten. Smörj och bröa en rund kakform, ca 24 cm i diameter, med löstagbar botten. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten, den stelnar något när den svalnar. Servera varm med vaniljglass!

Inga kommentarer: