17 februari 2008

Fiskgryta med räkor och kokosmjölk

Blev bjuden på en smarrig fiskgryta häromveckan och blev dessutom tipsad om var receptet kunde hittas. Efter att ha väntat in rätt tillfälle att laga grytan var det dags i helgen när vi hade lite besök. En dag av montering av IKEA-möbler sätter krav på maten som ska lagas - det måste gå snabbt och lätt för både huvudet och armarna var trötta och orkade inte med för många moment i matlagningen. Grytan (som hos ICA kallas Moqueca de Camarao) funkade därför alldeles utmärkt!

Fixade och trixade lite med receptet (som vanligt...) men förvånade mig själv när jag inte utslöt koriandern! Vanligtvis tar jag persilja istället när det står koriander eftersom färsk koriander inte är min favoritkrydda direkt. Här kokar den dock med grytan ganska länge och tappar nog den där initiala starka parfymerade smaken och därmed funkar det för mig.


Fiskgryta med räkor och kokosmjölk
(6 port)

400 g vit fisk, ex hoki
400 g lax
pressad saft av 2 lime
1/2 tsk salt
2 stora gula lökar
2-3 vitlöksklyftor (eller 1/2-1 solovitlök)
1 purjolök
1-2 röda eller gröna chilis (välj styrka och med/utan kärnor efter smak)
1 röd paprika
smör/olja
1-2 paket krossade tomater à 500 g
2 1/2 msk konc fiskfond
1 dl finhackad bladpersilja
1/2 - 1 dl finhackad koriander (efter smak)
1 burk kokosmjölk (400 g)
2 dl vatten
150 g skalade räkor

Skär fisken i ca 2 cm stora tärningar. Lägg i en skål och blanda med pressad lime och salt. Skala och skiva gul lök, vitlök och purjolök tunt. Hacka chili och paprika. Fräs grönsakerna i smör/olja i en gryta på svag värme. Efter några minuter, tillsätt krossade tomater, fiskfond, persilja och koriander. Låt sjuda under lock ca 10 minuter. Häll i kokosmjölk och vatten. Koka upp och lägg därefter i fisktärningarna. Låt sjuda under lock i 6-7 minuter. Vänd ner räkorna och låt dem bli varma. Servera med ris och ev tillbehör som hackade cashewnötter, jordnötter och tomater. Strö gärna lite extra hackad persilja över grytan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Koriander är jag helt galen i! Varje gång jag äter på mitt favorit-thai ställe ber jag om extra koriander :)
Stark röd curry med räkor och koriander - inte mycket som toppar det!