07 januari 2008

Saltkokt potatis med sambalsås

Jag är en kolhydratsmänniska. Ge mig potatis eller bröd med någon sås att doppa i så är jag nöjd och glad. Saltkokt potatis med en enkel sås på crème fraiche och sambal funkar därför alldeles utmärkt för mig.

Den här saltkokta potatisen är också en klassisk tapasrätt. Supergott med den söta potatisens salta utsida tillsammans med såsens svala hetta. Otroligt lätt att fixa till, tar precis så lång tid som det tar för potatisen att koka. Använd små fina tvättade potatisar. Och ja, det går åt en väldig massa salt, men har du inte tillräckligt mycket hemma så kör på det du har, det blir gott i alla fall! Bilden är nog lite missvisande, egentligen ska man låta saltet krynkla ihop potatisens skal men det var jag för hungrig för.

Saltkokt potatis

1 kg potatis
250 g salt
vatten
ev en citronklyfta

Lägg potatisen och saltet i en gryta, häll på vatten så att det precis täcker. Låt koka tills potatisen är färdig. Häll av i durkslag och tillbaka med potatisen i grytan över värmen tills skalen börjar skrynkla ihop sig. Servera med någon god sås!

Sambalsås

1 burk lätt crème fraiche
1-2 tsk sambal oelek
finhackad persilja

Blanda!

Inga kommentarer: