07 januari 2008

Pepparkakscheesecake i miniformat

Receptet på pepparkakscheesecake från Vinterns söta har snurrat runt på matbloggar ett tag. Har blivit mer och mer sugen och i helgen lyckades jag faktiskt skrapa åt mig nästan ett helt paket Philadelphiaost och några överblivna pepparkakor. Det blev ingen fullstor cheesecake men det blev en god liten rackare som lätt räckte till 2-3 port. Kakan är mäktig nämligen!

Här skriver jag ner min variant som räcker till en liten form. Fullstorleksreceptet finns naturligtvis i boken eller t ex här. Jag hade nämligen inte nog Philadelphiaost till glasyr... och inte blev det dubbla lager fyllning heller. Jaja. God, snabb och enkel - vad mer kan man begära av en kaka?

Pepparkakscheesecake i miniformat
(2-3 port)

Botten:
Ca 10 pepparkakor
20 g smält smör

Fyllning:
200 g Philadelphiaost, light funkar bra
3/4 dl strösocker
1/2 msk vetemjöl
1/2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
1 1/2 krm malen kanel
1 1/2 krm malen ingefära
en nypa malen kryddnejlika
1 ägg

Topping:
ca 5 pepparkakor, krossade

Sätt ugnen på 175 grader. Mortla pepparkakorna och blanda med smöret. Bred/tryck ut i en liten form. Ställ i kylen. Rör ihop Philadelphiaost och socker. Blanda i mjöl och kryddor, rör till en slät smet. Tillsätt ägget och rör om. Häll smeten i formen och grädda i ca 30 minuter. Kakan ska ha stelnat i mitten. Låt den kallna och stå så länge du vill (den blir bara godare). Vid servering, krossa pepparkakor och strö över.

Inga kommentarer: