09 december 2007

Julkryddig kyckling med honungsrostad sötpotatis

Så fort jag går in i köket nu dras mina blickar till kryddhyllan - framförallt till kanelen. Måste vara julens påverkan - jag har verkligen kanel i allt, därav det här kycklingreceptet. Vid första anblicken ser det ut att vara en allsköns blandning av kryddor och smaker men de matchar varandra fint och ger en speciell touch till pippin. Mannen trodde att jag hade marinerat kycklingen i glögg och det kan jag förstå faktiskt, lite samma smaker. Sötpotatisarna är pricken över i:t och passar utmärkt med en yoghurtsås. Ursprungsrecept från epicurious.com.

Julkryddig kyckling med honungsrostad sötpotatis
(2 port)

1 rödlök, finhackad
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
1 1/2 msk äppelcidervinäger
1 msk flytande honung
5-6 kryddpepparkorn, mortlade
1/2 msk färsk ingefära, finhackad
1 tsk timjan
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1/2 röd chili, finhackad (ta bort kärnorna)
1/2 tsk kanel
några drag med muskotkvarnen
2 kycklingfiléer

Sötpotatis:
2-3 sötpotatisar, beroende på storlek
honung
olja
salt, peppar, citronskal

Yoghurtsås med mango chutney:
2 dl matlagningsyoghurt
sambal oelek
mango chutney

I en plastpåse, blanda finhackad lök och vitlök med samtliga kycklingkryddor, honung och äppelcidervinäger. Lägg i kycklingfiléerna och knyt åt. Låt marinera så länge som du kan, allt från 30 min till över natten. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär sötpotatisarna i 1 cm stora tärningar, lägg i en ugnsfast form och drizzla honung och olja över. Salta, peppra och strö gärna rivet citronskal över (eller använd kvarn med citron, peppar och salt). Sätt in i ugnen i ca 15 minuter. Lägg sedan kycklingen i en form och häll marinaden över. Sätt in kycklingformen bredvid sötpotatisen och stek i ca 20-25 minuter eller tills kycklingen är genomstekt (använd gärna ugnstermometer!). Blanda ihop såsen med yoghurt, sambal oelek och mango chutney enligt egen smak. Servera med något grönt.

Inga kommentarer: