07 oktober 2007

Färsbiffar med lingonsås och pressad potatis

Den middag jag gjorde idag är nog så nära jag någonsin har kommit till att laga en klassisk söndagsmiddag: färsbiffar med sås och potatis. Dock innehöll biffarna äpple och såsen råsockerrörda lingon, kan ju inte vara hur traditionell som helst. Pressad potatis passade alldeles utmärkt till.

Jag utgick från ett recept från Coop. Ser biffarna ljusa ut är det för att jag hade kalvfärs hemma men vilken färs som helst går ju bra. Testa gärna att blanda hälften viltfärs, hälften blandfärs. Såsen blir ljusrosa av lingonen men ha gärna i lite soja också för färgens skull (det hade inte jag, därav knasiga färgen på bilden).

Färsbiffar med lingonsås
(4 port)

1 gul lök, finhackad
smör till stekning
2 syrliga äpplen i 1/2 cm stora tärningar, t ex Aroma
600 g köttfärs
1 dl matlagningsgrädde
2 ägg
salt, peppar
ev lite ströbröd

Lingonsås:
1 schalottenlök
1/2 msk smör
2 dl rårörda lingon
2 dl matlagningsgrädde
1 tsk honung
1 kycklingbuljongtärning
1 dl vatten
salt, peppar

Servering:
3-4 msk rårörda lingon

Bryn löken i smör på medelvärme, lägg i äppelbitarna efter någon minut. Blanda alla ingredienser till en smet. Blir smeten alldeles för lös, ha i lite ströbröd och låt stå några minuter. Forma åtta biffar. Stek i smör på medelvärme, några minuter per sida. Under tiden som biffarna steker, gör såsen: fräs löken i smör. Tillsätt lingon, grädde, honung, smulad buljongtärning och vatten. Mosa gärna lingonen. Koka ihop såsen och smaksätt den med salt och peppar. Servera med exempelvis pressad potatis.

1 kommentar:

Tusset sa...

man ska inte läsa din blogg när man är hungrig!!