07 oktober 2007

En falafel, flera... falaflar?

Har hittat en sådan där grej som är bra att ha i frysen när inspirationen tryter en vardagskväll när man dessutom är hungrig och vill ha mat snabbt: fryst falafel i påse. Servera med uppvärmt pitabröd, tomater, kanske lite sallad och gurka och så en sås - vips är middagen färdig.

Påsen innehåller 30-34 st falaflar (hmm... undrar om det verkligen heter så) och en vitlökssåsmix som ska blandas med crème fraiche. Hur såsen smakar har jag ingen aning om - jag gör min egen tzatziki istället. Falaflarna gräddas i ugnen i 15-20 minuter och jag rekommenderar den längre tiden. De ska ju vara knapriga ju.

Tror att påsen kostade typ 30 kr och när det faktiskt räcker till 4-5 måltider är det ju helt OK. Har prövat att steka falafel en gång och det gör jag nog inte om. Mycket enklare och smidigare att använda de här!

Och förresten - är det någon som inte vet hur man gör tzatziki brukar jag använda gurka, grekisk/turkisk yoghurt, vitlök (såklart) och så det viktigaste - olivolja och honung. Honungen ger den där lilla sötman som balanserar vitlöken så fint. Olivoljan gör röran lite krämigare. Smaka av med salt och peppar också!

2 kommentarer:

Anonym sa...

honung i tzatsiki? det har jag aldrig provat, men det ska jag testa när gång! gjorde nämligen en sats utan igår, men den blev god ändå:p

Spralligast sa...

Hihi! Tzatziki är alltid gott! (Ha inte i för mycket honung - en gnutta räcker!)