14 oktober 2007

Den ideala förkylningsefterrätten

Jag dras sedan några veckor med en störig förkylning som ofta tar formen av hosta, sådan där hosta som stör allt och alla inklusive mig själv. Alltså bär jag i princip hela tiden runt på något varmt att dricka. På dagtid gäller latte, te eller varm panodil men vissa kvällar kommer det starka artelleriet fram i form av irish coffee. Det är ju perfekt ju! Värme, whisky, socker, grädde - vad mer kan en stackars liten snörvling behöva?

(Och nej, jag kan absolut ingenting om whisky så jag tar det som finns i spritskåpet för tillfället. Mannen har inte klagat hittills i alla fall.)


Irish coffee

1 mugg kaffe
råsocker efter smak
2-3 cl whisky
lättvispad grädde

Rör ut råsockret i kaffet. Häll på whisky. Toppa med grädde och ev. lite råsocker som garnering!

Inga kommentarer: