14 oktober 2007

Förrätt med getost och färska fikon

Märkligt nog hittade jag en bit getost i kylen. Känns inte som något som jag har köpt hem men det har jag säkert. I samma veva hittade jag Tinas Nordströms bok Jättegott Tina och se, där fanns ett recept på en liten förrätt med just getost och dessutom fikon, något som jag också råkade ha i kylen. Gott med sötman till getosten!

Varm getost med färska fikon på toast
(2 port)

2 skivor getost, ca 1 cm tjocka
1/2 dl socker, gärna råsocker
2 färska fikon
1 msk balsamvinäger
1/2 dl rödvin
1 kvist färsk rosmarin
2 tunna brödskivor

Sätt ugnen på 225 grader. Dela fikonen i halvor och skär bort den yttersta rundningen på varje halva så att fikonen ligger stadigt. Smält sockret i en liten stekpanna. Lägg fikonen i det smälta sockret och häll på balsamvinäger och rödvin (ja, det kommer att ånga jättemycket! Var försiktig!). Lägg i rosmarinkvisten. Vänd fikonen i såsen och låt småputtra några minuter. Lägg getostskivorna på ett ugnssäkert fat och baka dem 4-5 minuter i ugnen. Rosta under tiden brödet. Lägg getosten på brödet, fikonen ovanpå och ringla till sist lite sås över.

1 kommentar:

Kate sa...

Åh gud så gott det ser ut och låter!
Jag är sucker för getost och fikon men har sådan dålig erfarenhet från fikon i affärerna att jag inte köper ngr längre...samma med avocados fast jag tycker att det är lättare att fixa schyssta avocados nu för tiden.
Kanske måste jobba på fikonen? :D