09 augusti 2007

Dags att vara lite ekologisk?

Kanske skulle testa att beställa en låda ekologiska grönsaker, det verkar i alla fall ligga i tiden. DN har idag en artikel om Ekolådan - en stiftelse i Stockholmstrakten som kör hem lådor med frukt och grönt. I senaste numret av Allt om mat finns det ett uppslag om Mossagården som finns i Veberöd utanför Lund. Men jag undrar ändå: t ex i Ekolådan fanns det i den beskrivna lådan småländsk sallad, gotländska körsbärstomater, västmanländska plommon... och mango från Senegal. Varför inte köra på svenska grejer nu när det finns så mycket härligt att välja på?

Blir nästan lite förvirrad ibland - ska man välja närproducerat, ekologiskt odlat eller t.o.m. rättvisemärkt? På Österlenturen i helgen körde vi (ja, körde!) förbi en gård som hade ett grönsaksstånd vid vägen. Ett urval av grönsaker, en handskriven skylt med priser och en skål att lägga pengar i. Inte vet jag om den randiga squashen och de i storlek ojämna sockerärterna jag köpte var ekologiskt odlade men frågan är hur stor roll det spelar? Jag såg grönsakslandet som de kom ifrån - inga transporter - och framförallt var de himla goda! Men i vardagen fortsätter jag nog att handla på torget, företrädesvis varor från skånska producenter såklart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det där knepigt ibland! Man kan bli lite förblindad av alla märkningar och så vidare. Men bara att ha ett medvetande kring det hela och försöka så gott man kan tycker jag räcker gott och väl ofta!